‘ne dufte Stadt ist mein Berlin!’

28 mei 2017

Gelukkig is het van de Sundgauer Strasse naar Schlachtensee en Krumme Lanke niet ver. Om zeven uur in de ochtend sta ik oog in oog met het meer – het zijne groter dan het mijne. Ik ben de eerste zwemmer. Zodat ik in de namiddag, als ik op mijn balkonnetje onder de markies lees en studeer terwijl de eivolle treintjes richting Havel en Wannsee voorbijflitsen, veeleer neurie dan zing:

 

‘Will man im Monat Mai in ’t Grüne

Und fährt mit einem Vorortzug,

So hat man stets mit trüber Miene

De Neese voll und gleich genug.

Wenn dreissig im Coupé drin sitzen

Und leis’ die Frühlingsdüfte zieh’n,

Kann man vor Angst wie ’n Affe schwitzen –

‘ne dufte Stadt ist mein Berlin!’

(‘ne dufte Stadt ist mein Berlin!’, 1910, een Gassenhauer door Claire Waldoff, componist Walter Kollo, tekst F.W. Hardt)

 

Reacties zijn gesloten.

