(King) Kong op het balkon in de eerste lentezon

25 maart 2017

Gisterenochtend zat ik voor dag en dauw, maar toch al in de eerste zon, op mijn balkon te lezen. Ik bedacht dat Stanley Kubrick zijn inspiratie voor Major (King) Kong uit ‘Dr. Strangelove’ (1964) misschien niet alleen in ‘Red Alert’ (1958) van Peter George opgestoken heeft. Major Kong is de triomfantelijk met zijn hoed zwaaiende copiloot die op de vallende atoombom zit vlak nadat hij die uit zijn beknelde positie in de laadruimte van de B-52 heeft bevrijd. Misschien, dacht ik, heeft Kubrick ook wel Salingers ‘The Catcher in the Rye’ (1951) gelezen, dus ook de slotparagraaf van hoofdstuk 18 waarin Holden Caulfield zegt: ‘Maar goed, ergens ben ik blij dat ze de atoombom hebben uitgevonden. Als het ooit nog eens oorlog wordt, dan ga ik er bovenop zitten. Als vrijwilliger, ik zweer het je.’

 

Reacties zijn gesloten.

