Trump Bump

3 februari 2017

Goed nieuws van het Amerikaanse nieuwsfront: de grote krantennamen noteren een digitale sprong voorwaarts sinds het fenomeen Trump de vrije wereld bedreigt. In het laatste kwartaal van vorig jaar steeg het betalende digitale abonneebestand van de ‘New York Times’ zienderogen (276.000 nieuwe abonnees in het laatste kwartaal van 2016 tegenover amper 51.000 in het tweede en 116.000 in het derde kwartaal). De redactie verheugt zich over wat ze de ‘Trump Bump’ noemt, al kon de digitale winst het printverlies niet goedmaken.

Het slechte nieuws: onder Trump vindt een ‘digitale boekenverbranding’ plaats. Om die trend tegen te gaan organiseren Amerikaanse wetenschappers sinds december 2016 de operatie ‘Data Rescue Events’ om zoveel mogelijk publieke gegevens te kopiëren en in een veilig archief onder te brengen, voor ze voor altijd verdwijnen. Het project heet ‘datarefuge.org’. Het gaat vooral om gegevens over de klimaatsverandering die het Witte Huis van zijn site geschrapt heeft.

Negatief voorbeeld is de Canadese ex-premier Stephen Harper die er zich op kan beroemen als eerste een ‘digitale boekenverbranding’ met controversiële gegevens over de kwalijke gevolgen van de visvangst en de precaire toestand van de oceanen te hebben uitgevoerd.

 

Advertenties

Reacties zijn gesloten.

%d bloggers liken dit: