Boerkini’s voor Absurdistan

27 augustus 2016

Vijftig jaar geleden werden vrouwen beboet omdat ze naakt op het strand lagen, nu als ze dat gekleed doen. Als de autoriteiten de boerkini willen verbieden, waarom maken ze dan geen jacht op de bedrijven die hem maken en verkopen? Op Aquasel, de onlineshop, of op de Turkse fabrikant Hasema, die de modellen Gardenya (ook haarbedekkend, 98,80 euro) en Acelya (korter van stof, 79,90 euro) maakt? Maar ook westerse ondernemingen scheppen geld met moslimkleding. Tommy Hilfiger (VS), Zara (Spanje) en Mango (Catalonië) hebben een Ramadancollectie voor hun Arabische klanten op de markt gebracht. In reclamespots maakt de Zweedse keten H&M reclame voor de hijabi, de hoofddoek. Voor luxehoofddoeken werft Dolce & Gabbana (Italië), en de keten Marks & Spencer (Groot-Brittannië) brengt boerkini’s met bloemetjesmotieven op de markt. De Hijabi Stores schieten in Europa als paddenstoelen uit de grond. Waarom zijn de autoriteiten zo vlijtig op het strand en ondernemen ze niets tegen de westerse bedrijven die aan de verkoop van mobiele vrouwenkooien geld verdienen? Waarom worden ze door hun aandeelhouders niet geboycot? En wat het strand betreft: moeten ook kleuters, peuters en zuigelingen van elk geslacht in naam van de Europese waarden in de brandende zon worden gebraden? Maar als ze geen beschermende kleding mogen dragen, mogen ze dan nog door hun ouders gefotografeerd worden? Vliegen die dan niet als pedofielen in de bak, als ze de kiekjes van hun geroosterd kroost op Facebook posten?

 

Advertenties

Reacties zijn gesloten.

%d bloggers liken dit: