Een commentaar bij Goethe

1 januari 2016

‘Jij met je Goethe,’ zegt I. ‘Waarom geef je niet liever commentaar op de actualiteit?’ Maar ik ben moe van de meningen, de ‘Klugscheisserei’, en vorm me liever, op basis van de feiten, zelf een opinie, die ik bij voorkeur geen oordeel noem. En om me een beetje te verweren zeg ik dat Goethe, zodra zijn bezoekers hem lastigvielen met politieke opinies, uitleg begon te geven over de ingewanden van de kikvors, de anatomie van de slak, de functie van het tussenkaaksbeen en de aard van het licht, en dat hij zich zelfs daarin nog vergiste, en dat dit hem op een paar blaadjes van zijn lauwerkrans kwam te staan, die misschien wel opgepeuzeld werden door de geiten van wie hij de spieren in hun kop beschreef, een tafereel dat hem nog zou behagen ook.

 

Reacties zijn gesloten.

