Bondskanselier Hitler

22 december 2015

Werkelijk, het staat er en I. duwt me de passage na een revisie zwart op wit onder de neus. Wat heeft je bezield om van Adolf Hitler een bondskanselier te maken? Daar heb ik met mijn stilstaand hart geen antwoord op. Alleen de reflex: wat een geluk dat het script nog geen boek is! Maar wat als het dat toch was geweest? Het toeval wil, zeg ik dankbaar tegen I., dat ik nog maar pas in een standaardbiografie las dat Goethe in Napels de Etna beklommen heeft, een fout die me zeker niet blij maakt maar die, als ze dan toch enig nut moet hebben, me misschien kan helpen om mijn eigen fouten te boven te komen als ik er – nochtans altijd een misselijk makende ervaring – in eigen werk mee word geconfronteerd. Een schrale troost weliswaar, maar toch, dan moet ik me maar behelpen met de illusie dat ik die fout om humanitaire redenen heb gemaakt, opdat degenen die haar ontdekken haar niet gebruiken om me te compromitteren, maar om hun eigen fouten te boven te komen en met mijn falen even mild om te gaan als ik met het hunne.

 

Reacties zijn gesloten.

