Space Odyssee

2 mei 2015

Vandaag vanuit Notos een afdaling (anabasis) naar de taveerne Panorama, een weidse blik op de zee, Epirus reeds beneveld aan de overkant. Verwelkomd door de chef, die bij een glas rode wijn een uur Grieks doceert: een lange etymologische les, langs kosmos, asteroïden en planeten, de hele galaxie (gala, melk). We waren onderweg (weg, odos, odyssee) naar Egypte (wat onder de Egeïsche Zee betekent), en in Ethiopië (van aitho, branden, en ops, gezicht), in Eritrea (eritro is rood), zonder Mauretanië (maurismos is bruin) te vergeten. Toen ik na de les een blik op de zee (thalassa, thalassa) wierp, voelde ik me bijna thuis. Door mijn glas vlamde ze wijnrood op. Dan vroeg ik rekening, de logariasmos, het uiteinde uitgesproken met een dikke s, wat nogal meevalt met een dikke tong. Overigens, de chef heet Euthanasios.

 

 

Reacties zijn gesloten.

