Een rivier met verwisselbare namen

30 december 2014

Het is onmogelijk om ‘De Thibaults’ van Roger Martin du Gard over de vriendschap tussen de twee jongens Jacques en Daniel te lezen zonder zich de genegenheid tussen de leerlingen Frédéric en Charles in Flauberts ‘Éducation sentimentale’ te herinneren. Het kan geen kwaad om beide romans tegelijkertijd te lezen en ze te laten samenvloeien alsof het twee armen van eenzelfde rivier met verwisselbare namen zijn. Op een bepaald moment  staan Jacques en Daniel, die van huis zijn weggelopen, op het punt om in Marseille in te schepen naar Algiers. Daarbij moest ik denken aan de arme kwajongen Xavier Malate, die in Simenons ‘De Premier’ door de politie in Le Havre wordt opgepakt als hij clandestien aan boord probeert te gaan van een schip waarvan de bestemming niet wordt vermeld. Ik vind het niet erg dat ik, met mijn slecht geheugen, op de duur de inhoud van al die romans door elkaar gooi. Op de achtergrond hoor ik de stem van de Argentijnse schrijver Jorge Luis Borges, die eens gezegd heeft dat de wereldliteratuur een boek is dat door één schrijver is geschreven.

 

Reacties zijn gesloten.

