Een hevig verlangen

10 september 2014

Londen. In de buurt van Temple Bar, niet ver van  de Royal Courts of Justice, ruïneerde ik me antiquarisch aan Audley’s ‘The Way to be Rich, according to the practice of the great Audley, who begun with two hundred pound in the year 1605 and died worth four hundred thousand pound November 1662.’ Daarna zette ik het met E. op een zuipen in Halfway House, maar pas na de zevende pint, als het kalf al verdronken was, stuitte ik op Audley’s advies om nooit het derde glas te drinken. Toen hielden we ermee op en vroegen ons af welke demon ons naar hier had gedreven. Er was geen beweging op de Thames, die zelf niet bewoog, geen zeilschip zover het oog reikt. Maar omdat ik mezelf tot tranen wilde bewegen begon ik voor te dragen uit Goethes ‘Italiaanse reis’ die ik al dertig jaar helemaal van buiten ken. Op 3 maart 1787 ziet de 38-jarige Duitser, die Johann Heinrich Wilhelm Tischbein op de Vesuvius een poot heeft uitgedraaid, vanuit Napels een fregat met een stevige tramontane naar Palermo vertrekken en brengt met zijn pen mijn hart in beroering zoals de wind het schip: ‘Met welk een hevig verlangen keek ik de volle zeilen na toen het schip tussen Capri en Kaap Minerva doorvoer en ten slotte verdween. Zou men een dierbaar iemand zo zien wegvaren, dan zou men van verlangen moeten sterven!’ En ik verbeeldde me dat E. op dat fregat zat, zodat de tranen over mijn wangen rolden, maar toen ze dat zag gooide ze zich nog verder dan in mijn armen. En toen was ik in de zevende hemel  en schrikte de gelagzaal op met mijn Duits: ‘Mit welcher Sehnsucht sah ich den vollen Segeln nach, als das Schiff zwischen Capri und Kap Minerva durchfuhr und endlich verschwand. Wenn man jemand Geliebtes so fortfahren sähe, müßte man vor Sehnsucht sterben!’ En van de alcohol steigerde mijn hele geheugen in mijn hoofd, zodat ik de hele ‘Italienische Reise’ in Halfway House had opgezegd als E. me niet met haar tong de mond had gestopt, want een pint ging er niet meer in.

 

Reacties zijn gesloten.

