Kei

9 juni 2013

Misschien ligt Berlijn wel vastgeketend aan dat granieten blok, zeventien meter onder de grond. De Berlijnse verkeersmaatschappij BVG, die op die diepte over de hele lengte van Unter den Linden een tunnel voor de U5 graaft, bijt er dezer dagen haar tanden op stuk, tot mijn leedvermaak, want die tunnel is nergens voor nodig. De kei met een rug van drieënhalf meter – een stukje filet uit het lichaam van de oertijd – heeft al twee boren versleten. Nu is een speciale boormachine aangerukt om de dwarsligger te vermurwen.

Maar ik sta aan de kant van de kei, voor een keer klopt mijn hart van steen. Ik heb er zelfs een blind vertrouwen in dat hij niet alleen is. Gletsjers uit Scandinavië en Rusland hebben miljoenen van zulke brokken in hun rugzak gehad. Met een topsnelheid van tien kilometer per jaar is mijn kei naar Berlijn geschoven, waar hij nu terugbijt omdat hij in zijn laatste rust wordt verstoord. Het moet destijds een drukte van belang zijn geweest in de Warschause-Berlijnse sleuf, want in die luttele duizenden jaren werd het oerstroomdal niet minder dan vier keer door zo’n gletsjerbaan overrompeld. Ik wil alleen maar zeggen: zo’n kei die een paar duizend jaar onderweg is geweest, tem je niet in een handomdraai.

Het is precies honderd jaar geleden dat er naast mijn deur ook zo’n kei bleef steken in de keel van de gravers die het huidige metrostation Thielplatz ondertunnelden op een plek die Schwarze Grund heet. Daar hebben die gletsjers ook hun baantjes getrokken. Een span van zestien ossen kreeg er geen beweging in. Het duurde twee weken om het gevaarte met de verenigde kracht van kabels en machines veertig meter te verslepen. Gestroopt is hij nog altijd niet.

Misschien ligt Berlijn zoals gezegd wel vastgeketend aan die kei van een kei in het hart van Berlijn, en ontwaak ik morgen, als hij verpulverd is, in een op drift geslagen stad. Zo drastisch zal de vervoermaatschappij het ook wel niet hebben bedoeld. Drieënhalf miljoen zwartrijders, ha!

Reacties zijn gesloten.

