Een keizerlijke vraag

21 januari 2013

Schrijvers die door de Oostenrijkse keizer Franz I (1768-1835) werden ontvangen, werden begroet met de vraag: ‘Bent u dezelfde als degene die de schrijver is?’ Toen ik me afvroeg wat ikzelf daarop geantwoord zou hebben, stuitte ik op een citaat dat me van het formuleren van een repliek ontsloeg: ‘Het zou werkelijk waar kunnen zijn, wat ik zeg. Ik zou degene kunnen zijn voor wie ik me houd. Is er iemand die weet wat iemand is? Wat we zijn, hangt af van een maatstaf die in de toekomst moet worden uitgevonden.’ De passage komt uit Es wäre schön, kein Schriftsteller zu sein. Die dagboektitel van de pathologisch on-ijdele schrijver Gerhard Amanshauser (1928-2006), uiteraard een Oostenrijker, had ook een antwoord op de keizerlijke vraag kunnen zijn.

Reacties zijn gesloten.

