Ondergronds landen in Berlijn

10 december 2012

Het is alsof de Berlijnse regeerders naar iets graven, maar zelf niet weten waarnaar. Onder het mom van bouwwerken van openbaar nut keren ze de stad binnenstebuiten. Misschien zoeken ze onder de grond naar de pot van zestig miljard die in de begroting ontbreekt.

Unter den Linden, de straat die misschien beter in Die Linden ganz unten wordt herdoopt, ligt braak omdat er onder de boulevard een nieuwe metrotunnel wordt uitgegraven die Alexanderplatz en Brandenburger Tor, met tussenstations onder het Museumeiland, met elkaar moet verbinden. Dat gebeurt met blinde ijver, alsof men compleet vergeten is dat er al een eeuw parallelle lijnen lopen ten noorden (de stadstrein tussen Alex en Centraal Station) en ten zuiden (de metro tussen Alex en Potsdamer Platz) van dat traject, om maar te zwijgen van de bussen (100, 200 en de bus naar Tegel) die op Unter den Linden verkeren, ook al rijden die zich nu voortdurend klem in de graafwerken die ooit eens voor een vlotter verkeer zullen zorgen.

Onder de grond ziet Berlijn er zelfs niet meer uit als een gruyèrekaas, aangezien er geen kaas meer is. Er is bijvoorbeeld ook de afgewerkte voetgangers- of bezoekerstunnel van architect Ieoh Ming Pei, die het oude Historisch Museum ondergronds met zijn nieuwe dependance verbindt. Verder liggen er plannen klaar om alle musea van het Museumeiland via tunnels aan elkaar te snoeren. Gegraven wordt er ook onder de staatsopera, die gerestaureerd wordt, maar hier gaat het om een incestueuze tunnel die het operagebouw verbindt met het naburige operamagazijn op het Bebelplein.

De operatunnel moet ervoor zorgen dat de decors met bloeiende landschappen niet meer door de regen hoeven. Maar de tunnel lekt, zodat die decors met hun voeten in het grondwater dreigen terecht te komen. De operatunnel moet dus in een stalen korset worden gesnoerd, en wordt daardoor een gat dat een gat in de begroting slaat. Door de waterellende lopen de restauratiewerken vertraging op, zodat de staatsopera niet in 2013, maar ten vroegste in 2015 heropend wordt. Dat uitstel dreigt de financiën van het operagezelschap, dat provisorisch in het westelijke Schillertheater is ondergebracht, te laten exploderen, want in het kleine Schillertheater werkt de staatsopera met verlies, zelfs als de voorstellingen compleet uitverkocht zijn. Die rode cijfers had het gezelschap weliswaar ingecalculeerd, maar niet langer dan 2013, het jaar dus waarin het gerestaureerde operagebouw in Mitte opgeleverd had moeten worden.

Door de vertraging raken nu ook de plannen van de Komische Opera in de war. Dat theater in de centraal gelegen Behrenstrasse had ook gerestaureerd moet worden. Daartoe had het gezelschap van de Komische Oper naar het Schillertheater moeten verhuizen, maar dat kan nu niet doorgaan omdat het staatsoperagezelschap er blijft zitten tot het weer zijn oude standplaats Unter den Linden kan innemen, over een jaar of drie. Hm, de schrijver kan nog met moeite zichzelf volgen en is al tevreden als de lezers beseffen dat het uit de hand loopt, als die er is.

Berlijn ziet eruit als een necropolis waarin de levenden als doden figureren, met de Spree als Lethe en burgemeester Klaus Wowereit als Charon de veerman. En de Berlijners? Die vallen in de putten die de regenten voor zichzelf gegraven hebben. Pas na de douche thuis, als ze het slijk van Unter den Linden van hun leden hebben gespoeld, herwinnen ze hun menselijke gedaante. Zou het niet eenvoudiger zijn om Berlijn helemaal onder de grond te stoppen?

Stilaan begint het me te dagen waarom de opening van de nieuwe internationale luchthaven al twee keer is mislukt (de laatste keer moesten 40.000 genodigden worden afgezegd) en nu – maar onzekerheid is troef – voor eind volgend jaar is gepland. Omdat ze in Berlijn van tunnels niet genoeg kunnen krijgen, begin ik te vermoeden dat het vliegveld in een enorm souterrain wordt aangelegd. Wat een sensatie: er wordt ondergronds geland. Als er nu ook nog eens een olie wordt aangetroffen, kunnen de vliegtuigen er meteen uit die bel tanken.

In mijn verbeelding is er ook al een schacht van honderd meter geboord om er de verkeerstoren in neer te laten.

Advertenties

Reacties zijn gesloten.

%d bloggers liken dit: